Cours 2020-2021

S1. FLE mut A1

Level A1.1 is the minimal level of skill​ of the Common European Framework of Reference for languages (CEFR) which can acquire absolute beginners in French as a foreign language.

Learning objectives

  • Can understand some familiar and daily expressions used in very recurring situations of communication as well as very simple statements aiming at satisfying certain concrete needs of the social life and can produce some.
  • Can identify himself and answer questions concerning, for example, his nationality, his age, his place of residence, his school and possibly, to ask himself questions of this type to somebody.
  • Can participate in an ordinary interaction, at least partially, by means of simple statements (centered on one or two words) also by using his mother tongue or other acquired languages tongues if the interlocutor speaks slowly and clearly and shows himself cooperative and friendly.

Fonctionnement

This blog is the space of reference for the 2019 – 2020 A1 level class (semester 2).
You will find the course schedule, the topics studied, homework as well as a Resources and tools page.
If you miss a class, you will be able to know what was addressed in class and to self-study appropriately.
One piece of advice: add the blog to your favorite Bookmarks or personalized tab-bar in your browser to ensure you remember to access it.

15 cours de 3 heures

 

Jeudi 1er octobre

Présentation du cours et fonctionnement

Needs analysis

L’alphabet – French alphabet

If you were absent :

1. complete the needs analysis and send it to me by mail

2. study and repeat the French alphabet above and have a look at the Self-study page

For the next class :

1. review and repeat the alphabet and numbers above.

2. go to Self-study page and connect on QIOS. Practice A1 starter lab lessons 1 and 2 (videos + activities)

 

Jeudi 8 octobre

Les nombres de 1 à 20 – Numbers from 1 to 20

Dictée de nombres par deux

L’alphabet (vidéo 2)

Echangez vos adresses mail

Vidéo : se présenter : tu as une adresse e-mail ? – Do you have an email address ?

Conjugaisons – verbe « être »verbe « avoir » – verbs « to be » and « to have »

La négation

Posez-vous des questions : Tu es français ? Non, je ne suis pas français, je suis italien.

Tu viens de France ? Non, je ne viens pas de France, je viens d’Italie.

Tu as une adresse mail ? Oui, mon adresse est…

Comment se présenter – how to introduce yourself

 

 

For the next class :

1. study or review the material above.

2. go to Self-study page and connect on QIOS. Practice A1 starter lab lessons 3 and 4 (videos + activities)

 

Jeudi 15 octobre

French sounds, exchanging phone numbers and adresses, asking yes/no questions.

Video : Les sons du français – French sounds

Révision :

Les nombres de 1 à 20 – Numbers from 1 to 20

Les nombres de 20 à 100 – Numbers from 20 to 100

Les régions et les départements – French regions and départements

Quelle est ton adresse mail ? – révision

Quel est ton numéro de téléphone ? – chiffres par deux – donner exemple

Quelle est ton adresse ? – donner exemple

Quelles sont vos coordonnées ?

Exchange mail adresses, phone numbers and adresses.

 

Vidéo : se présenter : tu as une adresse e-mail ? – Do you have an email address ?

Expliquer.

Avoir et être – La négation

Préparer des questions à poser pour votre conversation (être, avoir, s’appeler, venir de…)

Posez-vous des questions : Tu es français ? Non, je ne suis pas français, je suis italien.

Tu viens de France ? Non, je ne viens pas de France, je viens d’Italie.

Tu as une adresse mail ? Oui, mon adresse est…

 

For the next class :

1. study or review the material above.

2. go to Self-study page and connect on QIOS. Practice A1 starter lab lessons 5 and 6 (videos + activities)

 

L’alphabet phonétique international – International phonetic alphabet

Vidéo : se présenter – Introduce yourself

 

Vidéo : se présenter : tu as une adresse e-mail ? – Do you have an email address ?

 

For the next class :

1. study or review the material above.

2. go to Self-study page and connect on QIOS. Practice A1 starter lab lessons 5 and 6 (videos + activities)

 

Jeudi 22 octobre

Saying the date, introducing oneself in a formal and informal way.

Jours de la semaine – days of the week – et mois de l’année – and months of the year

Aujourd’hui nous sommes le jeudi 22 octobre 2020.

Hier… Demain…

Attention à 1er.

Quelle est la date de ton arrivée en France ? C’est le…

Quelle est ta (votre) date de naissance ? C’est le…

Ecrivez 3 dates importantes pour vous ou pour votre pays.

Les nombres ordinaux  – ordinal numbers

Paris et ses arrondissements

 

Vidéo : Se présenter – formel/informel – introduce oneself – formal/informal

Congugaisons : verbes en – er au présent de l’indicatif – verbes « aimer », « préférer », « détester»

Vidéo : J’aime/je n’aime pas – I like/I don’t like

For the next class :

1. review the documents above

2. practice A1 starter lab lesson 7 and 8  (video + activities) – QIOS

 

Jeudi 5 novembre

L’alphabet phonétique international – International phonetic alphabet

Les salutations : dire bonjour – say hello et dire au revoir – say goodbye

Vidéo : une rencontre – J’aime

Fiche : Les couleurs

Fiche : les loisirs

Parler des loisirs en français – talk about your free time activities and hobbies

Parler de ses loisirs

For the next class :

1. review the documents above

2. practice A1 starter lab lesson 9 and 10 (video + activities) – QIOS

 

Jeudi 12 novembre

  1. Study the material below – look for pronunciation if necessary

 

2. Call another student (choose the way you prefer – Skype…) and do the activities below

  • Describe a person – Student 1 chooses a character here and describes the character, student 2 must  guess, then you change and keep going with another image.

ex : Student 1 : C’est un homme. Il a la peau noire, les cheveux blancs et les yeux bleus. Student 2 : C’est l’homme en 1 et 3. Student 1 : Oui, très bien. A toi (your turn).

  • Introduce your family – Student 1 describes his/her family, student 2 asks questions – showing pictures of your family may help

ex : Student 1 : J’ai une soeur. Elle s’appelle Jasmine, elle est petite, elle est blonde, elle a les yeux noirs.

Student 2 : Elle a quel âge ? Student 1 : Elle a 20 ans.

Student 2 : Elle habite où ? Student 1 : Elle habite à New York.

Student 1 : Qu’est-ce qu’elle fait comme métier ? Student 2 : Elle est étudiante etc.

 

3.Go to the page « Your comments » to let me know how it went.

 

For the next class :

1. review the documents above

2. practice A1 starter lab lessons 11 and 12 (video + activities) – QIOS

 

Jeudi 19 novembre

  1. Study the material below – look for pronunciation if necessary

Vidéo : La localisation – location

Vidéo : Chez moi – At homeTranscription

Vidéo : Il y a

Part 1 : Les pièces de la maison – Part 2 : Les pièces de la maison (2) – Part 3 : les meubles de la maison

Décrire son logement – describing one’s housing

 

2. Talk with another student (on Collaborate or not) and do the activities below

  • Describe a room/describe a house – Student 1 looks at an image and describes it, student 2 does not look and must draw what he hears,  then you check together, then you change roles.

ex : Student 1 : C’est une cuisine. Dans la cuisine, il y a une grande table blanche et trois chaises. Il y a un vase vert sur la table avec des fleurs. L’évier est à gauche de la pièce, juste devant la fenêtre etc.

Student 2 : Où sont les chaises ? etc.

ex : Student 1 : C’est une maison de 2 étages. Au rez-de-chaussée à gauche, il y a l’entrée. Le salon est au milieu, la cuisine est à droite.

Student 2 : Il y a un escalier ? etc.

Images for student 1- student 2 has to guess : Room 1House 1

Images for student 2 – student 1 has to guess : Room 2House 2

 

  • Conversation : talk about where you live and describe your place, talk about where your family lives

ex : Student 1 : Tu habites où ?

Student 2 : J’habite à Paris, dans le 14e arrondissement. Mon appartement est au 2e étage d’un immeuble de 10 étages. Dans mon appartement, il y a un salon avec une petite cuisine, une chambre et une salle de bain.

Student 1 : Est-ce qu’il y a un balcon ?

Student 2 : Non, il n’y a pas de balcon. etc.

 

3.Go to the page « Your comments » to let me know how it went.

 

Your comments

  • La lettre H
  • light/dark skin : la peau claire/foncée (ou noire)

For the next class :

1. review the documents above

2. practice A1 starter lab lesson 13 and 14 (video + activities) – QIOS

 

Jeudi 26 novembre

  1. Study the material below – look for pronunciation if necessary

Video : L’heure

Exercise : L’heure

Vidéo : Prendre un rendez-vous (formel et informel)

Video : Prendre un rendez-vous chez le dentiste

Vocabulary : Fixer-un-rendez-vous

 

2. Talk with another student (on Collaborate or not) and do the activities below

  • Role playing exercise 1 : using the vocabulary sheet, arrange a meeting by phone with a friend (informal). Decide first who is calling who.

ex : Student 1 : Allo, bonjour, c’est…

Student 2 : Ah bonjour, tu vas bien ?

Student 1 : Oui, ça va et toi ?

Student 2 : Ca va bien, merci. 

Student 1 : Qu’est-ce que tu fais aujourd’hui ?

Student 2 : Je travaille. Pourquoi ?

Student 1 : Est-ce que tu voudrais aller prendre un verre ce soir ?

etc.

  • Role playing exercise 2 : using the vocabulary sheet, make a formal appointment. Decide the situation first (work, administration, doctor, bank etc.) and who is calling who.

ex : Student 1 : Bonjour Madame (Monsieur), j’aimerais prendre rendez-vous avec le docteur Durand s’il-vous-plaît.

Student 2 : D’accord. Est-ce que vous pouvez venir demain à 15h ?

Student 1 : Je suis désolé mais je ne suis pas libre demain à 15h

etc.

You can change roles and do it one more time if you want.

 

3.Go to the page « Your comments » to let me know how it went.

 

For the next class :

1. review the documents above

2. practice A1 starter lab lesson 15 and 16 (video + activities) – QIOS

 

Jeudi 3 décembre

En autonomie ? – cours annulé (workshop) ?

  1. Study the material below – look for pronunciation if necessary

Conjugation in the present tense – conjugaison au présent

  • 1rst group verbs (ER ending verbs) conjugate the same in the present tense except for the verb ALLER (to go).

Video : ER verbs

  • Some verbs are called pronominal verbs because they conjugate with a pronoun.

Video : Pronominal verbs

  • 2nd group verbs (IR ending verbs) are conjugated like FINIR (to finish)
  • 3rd group verbs (IR, OIR or RE ending verbs) are irregular
  • In the tables below, look for the conjugation of the following verbs : ALLER (to go), CONDUIRE (to drive), FAIRE (to make/to do), FINIR (to finish), LIRE (to read), PRENDRE (to take/to have)

Conjugation tables : common verbs

One more verb : SORTIR (to go out)

Your daily routine – ta routine quotidienne

Vidéo : Talk about your daily routine

Vidéo : French adverbs of frequency

Vocabulaire (first sheet only) : la routine quotidienne illustrée

 

2. Talk with another student (on Collaborate or not) and do the activities below

  • Using the vocabulary sheet, talk about your daily routines in the present tense : during the week and during the week-end (before confinement)
  • Do the same exercise talking about your routine during confinement.

ex : Student 1 : A quelle heure est-ce que tu te réveilles habituellement ?

Student 2 : Pendant la semaine, je me réveille à 8 heures. Je me douche, je m’habille et je prends mon petit-déjeuner.

Student 1 : Qu’est-ce que tu prends pour le petit-déjeuner ?

Student 2 : Je prends souvent du lait et des céréales et je prends toujours un café.

Student 1 : Et à quelle heure est-ce que tu sors de chez toi ? etc.

 

3. Go to the page « Your comments » to let me know how it went.

 

For the next class :

1. review the documents above and learn the conjugation of the common verbs. Here are a few more videos in English : The 3 French verb groups, Group 3 irregular French verbs

2. practice A1 starter lab lesson 17, 18, 19 and 20 (video + activities) – QIOS

3. once you are done with QIOS, if you want to work on your oral comprehension, Radio France International has a daily program of news in easy French with a transcription (that you can translate in your native language or English). Even if you only understand some of it, it is good to get used to listen to French regularly. You will find it here.

 

Jeudi 10 décembre

Connect on Chrome with earphones if you can.

  1. Study the material below – look for pronunciation if necessary

Indiquer le chemin dans la ville – Giving directions in a city (2 pages)

Les bâtiments de la ville – buildings in the city

L’impératif – The imperative mood

Dialogue : demander son chemin – Asking for directions

Vidéo 1 : Demander et indiquer un chemin

Vidéo  2 : Indiquer un chemin

2. Talk with another student (on Collaborate or not) and do the activities below

  • Read the dialogue below changing roles, then draw the route together on the white board.

  • Do this exercise together : find the places on map 1 (on map 2 are answers, do not look, you will check once you are finished).

Exercice – trouver ces endroits sur le plan – find those places on the map

 Map 1 and map 2 (answers)

FNAC is a very well-know shop in France. If you do not know it, look here.

  • Student 1 explains how to go from his/her place to a place in the city he/she chooses (supermarket…), student 2 draws the route on the board, then you change roles.

3. Go to the page « Your comments » to let me know how it went.

For the next class :

  1. review the documents above
  2. keep exploring QIOS
  3. get used to hear French in listening to Radio France International daily program of news in easy French with a transcription (that you can translate in your native language or English). The A2 level programs should be easier to listen to.

 

Jeudi 17 décembre

  1. Study the material below – look for pronunciation if necessary

Vidéo : vocabulaire de l’alimentation / Food vocabulary

Dialogue avec transcription : commander au restaurant / order at the restaurant

Vidéo avec transcription : Au restaurant / at the restaurant

Fiche de vocabulaire : commander au restaurant / order at the restaurant

 

2. Talk with another student (on Collaborate or not) and do the activities below

  • Do this exercise together guessing what food it is

Devine les aliments

  • Using the vocabulary sheet above and this menu, prepare playing the roles of waiter/waitress and customer(s) in a restaurant, play roles then change roles.

 

For the next class :

1. review the documents above

2. keep exploring QIOS and RFI (A2 level programs)

 

Jeudi 7 janvier

Connect on Chrome with earphones if you can.

  1. Study the material below – look for pronunciation if necessary

Vidéo : French time expressions 1French time expressions 2

Vocabulaire : liste des expressions de temps

 

Talk about the future

There are 2 tenses in French to talk about the future. The most commonly used in conversation is the « futur proche ».

Vidéo : le futur proche

Grammaire : Le futur proche

Talk about the past

There are several tenses in French to talk about the past. The most commonly used to talk about past actions is the « passé composé ».

Vidéo : le passé composé

Grammaire : le passé composé (lien internet) ou fiche grammaire

 

  1. Talk with another student (on Collaborate or not) and do the activities below
  • Conjugaison

Exercice sur le futur proche

Exercice sur le passé composé ou fiche exercice

You can do it on a shared Google doc and send me the link by mail if you like.

  • Looking at vocabulary (expressions de temps) and using « futur proche », talk about what you are going to do in the near future.

ex : Qu’est-ce que tu vas faire ce soir ? demain ? la semaine prochaine ? après le confinement ? etc.

  • Looking at vocabulary (expressions de temps) and using « passé composé », talk about what you did before.

ex : Qu’est-ce que tu as fait ce matin ? hier ? le week-end dernier ? l’année dernière ? etc.

 

For the next class :

1. review the documents above

2. keep exploring QIOS and RFI (A2 level programs)

 

Jeudi 14 janvier

  1. Study the material below

Vidéo – vocabulaire des vêtements / clothing vocabulary

Vidéo – faire des achats / go shopping (clothing)Transcription

 

2. With another student, try to complete the dialogue (answers are right below)

Listen and complete the dialogue : faire les courses / go shopping (food)

 

3. Study the material below – look for pronunciation if necessary

Listen to the dialogue in the past tense (passé composé) : aller faire les soldes / sales

Video : review how to ask questions (standard, formal, informal – courant, formel, familier)

Study the negative and interrogative forms of the tenses studied last week.

Futur proche, négation et interrogation.

Je vais sortir. Je ne vais pas sortir.

Je vais me promener. Je ne vais pas me promener.

Tu vas sortir ? Est-ce que tu vas sortir ? Vas-tu sortir ?

Tu vas te promener ? Est-ce que tu vas te promener ? Vas-tu te promener ?

 

Passé composé, négation et interrogation

J’ai bien mangé. Je n’ai pas bien mangé.

Je suis sorti. Je ne suis pas sorti.

Je me suis levé tard. Je ne me suis pas levé tard.

Tu as bien mangé ? Est-ce que tu as bien mangé ? As-tu bien mangé ?

Tu es sorti ? Est-ce que tu es sorti ? Es-tu sorti ?

Tu t’es levé tard ? Est-ce que tu t’es levé tard ? T’es-tu levé tard ?

 

4. Talk with another student – concentrate on the standard and informal language

Prepare 5 yes/no questions in the futur proche and 5 questions in the future proche with interrogative words

Prepare 5 yes/no questions in the passé composé and 5 questions in the passé composé with interrogative words

Then have an conversation – you can talk about shopping or anything else.

For the next class :

Review the material studied since the beginning of this class.

Post on your page at least 5 photos, images or drawings related to the thematic below.

  • 28 mai – votre chambre/appartement/maison, vos goûts, vos activités et loisirs (présents, passés), votre famille, vos amis

Here is how to do it :

Allez sur votre page – Go to your page

Cliquez sur

  • Modifier – Edit
  • Ajouter un media – Add media
  • Téléverser des fichiers – Upload files
  • Sélectionner des fichiers – Select files
  • Insérer dans la page – Insert into post
  • Mettre à jour – Update

 

Jeudi 21 janvier

1. Get ready to talk about and around the pictures on the blog : review the grammar rules studied, look for the vocabulary you need, listen to pronunciation if necessary.

2. Prepare questions for other students and get ready for answering questions that other students can ask you

3. Talk together

Exemples de questions et réponses :

  • Qu’est-ce que c’est ? – C’est…
  • Qui est-ce ? Qui est sur la photo ? – C’est…
  • Comment il s’appelle ? – Il s’appelle…
  • Il a quel âge ? – Il a…
  • Pourquoi tu as choisi cette photo ? – J’ai choisi cette photo parce que…
  • Où est-ce que tu as pris cette photo ? – J’ai pris cette photo…
  • Quand est-ce que tu as pris cette photo ? – J’ai pris cette photo…

 

For the next class :

Review the material studied since the beginning of this class.

Post on your page at least 5 photos, images or drawings related to the thematic below.

  • 4 juin – votre bureau, vos collègues, votre journée de travail (avant ou pendant le confinement), vos études, vos recherches, vos projets

How to pronounce : plus

 

Jeudi 28 janvier

1. Get ready to talk about and around the pictures on the blog : review the grammar rules studied, look for the vocabulary you need, listen to pronunciation if necessary.

2. Prepare questions for other students and get ready for answering questions that other students can ask you

3. Talk together

 

For the next class :

Review all the material studied since the beginning of this class (Qios included).

Post on your page at least 5 photos, images or drawings related to the thematic below.

  • 11 juin – votre ville, votre région, votre pays, la culture, les traditions

 

???

1. Get ready to talk about and around the pictures on the blog : review the grammar rules studied, look for the vocabulary you need, listen to pronunciation if necessary.

2. Prepare questions for other students and get ready for answering questions that other students can ask you

3. Talk together